sobota, 16 grudnia 2017

Pogromca grzeszników - Grzegorz Kalinowski - RECENZJA

Witam Was bardzo serdecznie! Dzisiaj przychodzę do Was z kolejną książką polskiego autora - jest nim Grzegorz Kalinowski. Muszę przyznać, że kiedy zobaczyłam go na skrzydełku książki, to uznałam, że ma bardzo  intrygujące spojrzenie, a sądząc po informacjach o nim, stwierdziłam, że to musi być coś dobrego. Ale czy książka sprostała moim oczekiwaniom?


***OPIS***

,, NIE ZNASZ DNIA ANI GODZINY...
Warszawa, rok 1930.

Wpływowa prostytutka i burdelmama, Madame Gala, zostaje brutalnie zamordowana. Wszystkie tropy wskazują na porachunki w półświatku lub na krwawą zemstę. Sprawę prowadzi aspirant Kornel Strasburger, który ma opinię śledczego tyleż utalentowanego, co niezdyscyplinowanego. Żartowniś, zwany przez kolegów Dodkiem, wpada jednak w tarapaty, bo postępów w śledztwie nie ma, a trupów przybywa. Giną kolejni sutenerzy i prostytutki. Prasa i przełożeni Strasburgera szybko wiążą sprawę z krwawym alfons-pogromem z czasu rewolucji 1905, a jako sprawcę typują Goliata, żydowskiego bandytę i zapaśnika. Zamiast oczekiwanych awansów aspirantowi i jego podwładnemu, przodownikowi Stolarczykowi, grozi zesłanie na prowincję. Tymczasem nie brakuje chętnych, by w czasach sanacyjnej dobrej zmiany zrobić ze sprawy nowego alfons-pogromu trampolinę do awansu i kariery.
Wkraczamy w grzeszny świat prostytutek i sutenerów, upadłych przestępców i błyskotliwych, lecz całkowicie bezwzględnych prawników. To świat karierowiczów i ludzi, którzy za powodzenie swojej misji zapłacą każdą cenę. Wygrany bierze wszystko, przegrany może nie tylko pożegnać się z karierą, ale i stracić życie – oto Warszawa roku 1930."



***RECENZJA***


Nigdy wcześniej nie spotkałam się z twórczością Grzegorza Kalinowskiego. Jego debiutancka powieść "Śmierć frajerom" zyskała naprawdę pozytywne oceny. Kiedy zobaczyłam dobre opinie na temat "Pogromcy grzeszników", a także tę okładkę zdecydowałam się na przeczytanie tej pozycji.

Styl pisania autora zdecydowanie możemy uznać za bardzo nietypowy. Charakteryzują go rozległe i bardzo dokładne opisy. Zdecydowanie nie możemy mu zarzucić złego przygotowania. Widać, że Kalinowski doskonale zna Warszawę. Jednak rozległe dialogi i opisy niesamowicie kuszą, aby je ominąć. Na palcach jednej ręki mogę policzyć książki, których długie opisy mi nie przeszkadzały. Tę powieść skróciłabym o połowę. 

Myślę, że Grzegorz Kalinowski stworzył ciekawych bohaterów, a także miał interesujący pomysł na fabułę. Jednak te opisy mnie przytłaczały. Istnieje też możliwość, że sięgnęłam po tę pozycję w niewłaściwym momencie - chwilę szybciej skończyłam czytać genialną książkę,a w międzyczasie zaczęłam czytać kolejną cudowną pozycję (postaram się niedługo dodać recenzje), więc mój próg oceny znacząco się podniósł, a od samej książki też wiele oczekiwałam.

Powieść ta nie do końca sprostała moim oczekiwaniom. Myślę, że mogę polecić tę książkę starszej grupie czytelników, którzy są zainteresowani okresem międzywojennym, a także dokładnymi opisami z lat 30.

***MOJA OCENA***

★★★★★☆☆☆☆☆ 


Za możliwość lektury bardzo dziękuję Księgarni internetowej Dadada.pl


Pozdrawiam ciepło,
Gosia

Książkę otrzymałam we współpracy barterowej za recenzję zawierającą moją subiektywną opinię.

4 komentarze:

Za każdy komentarz ślicznie dziękuję :-)