czwartek, 13 października 2022

Cienie - Paula Weston - RECENZJA

 Hejka, dzisiaj przychodzę do Was z pozycją, która stanowi dla mnie powrót do przeszłości. Czytając ją znowu czułam się, jakbym miała 15 lat, zaczynała swoją przygodę z książkami, a anioły były moimi ulubionymi fantastycznymi istotami. Cienie polecane są dla fanów Szeptem (które w tamtym okresie było moją ulubioną serią), Angelfall i twórczości C. Clare - czyli wszystko, co najlepsze te kilka lat temu. Jak po takim upływie czasu oceniam pozycję tego typu?


***OPIS*** 

 

Minął już rok od wypadku, w którym Gaby Winters straciła swojego brata bliźniaka Jude'a. Jej ciało zdążyło się zagoić, ale rany w sercu nadal palą żywym ogniem. Złych wspomnień nie pomaga odegnać fakt, że każdej nocy w jej snach nawiedzają ją potworne wizje, w których dziewczyna zabija demony i bierze udział w krwawej jatce.

Ale to przecież tylko sny. Żeby pomóc sobie się z nimi uporać, Gaby opisuje je na stronie internetowej. Jej przyjaciółkę niepokoją te historie, jednak dziewczyna nie potrafi przestać. Wydają się tak rzeczywiste, jakby wydarzyły się naprawdę.

Pewnego dnia w spokojnym miasteczku, w którym Gaby próbuje ułożyć sobie życie, pojawia się Rafa. Chłopak oznajmia, że ją zna. W ogóle zachowuje się bardzo dziwnie, ale to, co najbardziej szokuje Gaby, to fakt, że wygląda dokładnie jak bohater z jej snów. Z wizji, które od dawna ją nawiedzają.

Rafa twierdzi, że zna też Jude'a, ale to, co o nim opowiada, nie ma żadnego sensu. W ogóle to, co mówi, wydaje się nieprawdopodobne. Kiedy całuje Gaby, dziewczyna po raz pierwszy czuje coś ekscytującego. Jednak potem Rafa bez ogródek informuje, że to był tylko test.

Kim on jest? Kim są Refaim? Dlaczego Rafa sądzi, że Gaby jest kimś innym i nazywa się inaczej? I dlaczego w mieście zaczynają pojawiać się ludzie, którzy chcą skrzywdzić dziewczynę, a Rafa tylko się temu przygląda?

 

***RECENZJA***


Już na pierwszych stronach dowiadujemy się, że Gaby doświadczyła utraty pamięci i chociaż motyw zapomnienia nie budzi mojego entuzjazmu, wręcz przeciwnie, to kiedy ma miejsce od momentu, kiedy poznajemy bohatera, to nie stanowi on dla mnie wady. W takiej sytuacji nawet przyjemnie poznaje mi się świat razem z postacią, która tego doświadcza.

 

Akcja zaczyna się w tradycyjny sposób - główna bohaterka prowadzi spokojne, pełne nieświadomości życie, aż w pewnym momencie pojawia się w nim tajemniczy, przystojny mężczyzna. Wszyscy znamy ten schemat. We mnie nie budzi on jednak niechęci, a przynajmniej nie, kiedy dostosuję swoje oczekiwania w stosunku do wybranej literatury. Gaby jest silnym charakterem, więc szybko zyskała moją sympatię. Im jestem starsza, tym częściej zdarzają mi się chwile żalu, że interesująca mnie, podobająca mi się literatura to YA, a nie NA, gdyż delikatne podwyższenie wieku docelowego odbiorcy mogłoby jeszcze lepiej wpłynąć na niektóre sceny.

W polecajce na skrzydełku możemy przeczytać, że "Rafa jest... so hot" i to zdanie trochę zawyżyło moje oczekiwania odnośnie tej postaci. Określiłabym go na ten moment dość pospolitym słowem "fajny", bo jest to ten typ bohatera, który przyciąga czytelnika, wyczekuje się scen z nim, ale jednocześnie po odłożeniu książki nie zapada w pamięć na dłużej. Dam mu jednak z przyjemnością szansę w kolejnych tomach. 


Książkę czytałam ze szczerym zainteresowaniem, mimo widocznych w niej schematów. Strony same się przewracały, przez co była to dla mnie pozycja na weekend - myślę, że bardziej zawzięci dadzą radę nawet w jeden dzień. Autorka sprawnie operuje piórem, dzięki czemu lektura jest lekka, szybka i przyjemna. 


Dla mnie takie książki są bezpieczną strefą, do której mogę wrócić, kiedy zmęczy mnie rzeczywistość. Nie jest to pozycja dla każdego, ale komu ją mogę polecić? Osobom w wieku nastoletnim, które dopiero zaczynają swoją przygodę z young adult oraz tym starszym czytelnikom, którzy tak jak ja, chcą czasem wrócić do znajomych schematów i po prostu dobrze się bawić.


Cienie możecie zamówić w księgarni Tania Książka, a jeśli nie jesteście przekonani do tej pozycji, zapraszam do poprzednich recenzji i przejrzenia oferty książek dla młodzieży w księgarni.

 

Zaczytanego dnia

Gosia 



współpraca barterowa

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Za każdy komentarz ślicznie dziękuję :-)