środa, 7 marca 2018

Tekst - Dmitr Glukhovsky - RECENZJA

Dzisiaj przychodzę do Was z recenzją kolejnej książki Dmitra Glukhovskiego - autora serii Metra 2033, Futu.re oraz Czasu zmierzchu, którego recenzję znajdziecie tutaj.

Komórka dla wielu dzisiejszych ludzi stała się przedłużeniem dłoni. Nie każdy jest od niej uzależniony, ale każdy zapisuje na niej swoje dane. Pisze SMS-y z przyjaciółmi, kłóci się i zdradza kulisy swego życia. To nim utrwalasz swoje najpiękniejsze chwile życia za pomocą selfie czy filmików. Historia wyszukiwarki może udzielić pełnych informacji o twoich zainteresowaniach. Aktualnie telefon to najlepsza baza danych danego człowieka, ale co się stanie, kiedy wpadnie w niepowołane ręce? Twoja rodzina i przyjaciele mogą się nawet nie zorientować, że twoim życiem żyje ktoś inny.



Ponownie Glukhovsky poprowadził akcję książki w Rosij, a dokładniej w Moskwie. Ilja idąc na dyskotekę ze swoją dziewczyna nie spodziewa się, że impreza zakończy się dla niego siedmioletnim pobytem w więzieniu. Chłopak został wrobiony przez jednego z funkcjonariuszy policji oraz aresztowany za posiadanie narkotyków. Przez te wszystkie lata rosła w nim nienawiść, której nie udało mu się poskromić. Tak oto za odebranie sobie najlepszych lat życia, postanawia ukraść życie swego oprawcy.

Dmitr Glukhovsky ma - jak dla mnie - jedyny i niepowtarzalny styl pisania. Tak jak w Czasie zmierzchu przeważają tutaj opisy, a dialogi pojawiają się raz na jakiś czas.  Jednak ponownie nie stanowi to tutaj problemu. Owszem, zdarzało mi się, że męczyły mnie te opisy, ale jednak ich odbiór jest bardzo przystępny, gdyż autor pisze lekko i po prostu dobrze się to czyta. A jeśli ja mówię, że długie opisy nie stanowią dla mnie problemu, to dla Was też nie powinny.

Bohaterowie w tej książce są... dziwni, jednak na pewno nie jednowymiarowi, schematyczni czy powtarzalni. Czasem ciężko było mi ich zrozumieć, ale jednak byli oni dobrze wykreowani. Ilja - główny bohater - jest naprawdę ciekawą postacią, z jednej strony jest to młody mężczyzna, który został skrzywdzony, a jego przyszłość została zniszczona przez to, że znalazł się w niewłaściwym miejscu i czasie. Z drugiej strony jest to mściwy morderca, który żyje cudzym życiem.
Drugim bohaterem jest Suka, co ciekawe, poznajemy go dopiero po jego śmierci, ale jego telefon jest wystarczającym źródłem informacji. I tutaj też możemy spojrzeć na niego na dwa sposoby: z jednej strony mężczyzna, który zniszczył młodemu chłopakowi życie dla własnych korzyści, z drugiej osoba z wieloma problemami.

Książka ta nie jest łatwa, należy ją rozpatrzyć na kilka sposobów. Myślę, że będzie idealna dla starszego grona czytelników. Nie jest to cudowne i perfekcyjne dzieło, ale zdecydowanie jest warte Waszej uwagi. Polecam serdecznie!

***MOJA OCENA***

★★★★★★★☆☆☆

Pozdrawiam
Gosia





Książkę otrzymałam we współpracy barterowej za recenzję zawierającą moją subiektywną opinię.






































































1 komentarz:

  1. Ciekawa recenzja :)
    Zapraszam na nowy post :)
    www.stylishmegg.pl/2018/03/jeansowa-katana-z-futerkiem.html

    OdpowiedzUsuń

Za każdy komentarz ślicznie dziękuję :-)